Rör dig hjärna! - Rörelse och beslutsfattande - Holistic future

Rör dig hjärna! – Rörelse och beslutsfattande

Rör dig hjärna!
”Vi blir smartare av rörelse”
Jag skulle önska att fler företag vågade gå utanför ramarna när det kommer till rörelse, möten och beslutsfattande. Det kan vara så lite som att slänga in ett rörelsemönster på några minuter i ett väldigt långt och stillasittande möte, till att träna tillsammans på arbetstid. Det är bevisat att vi rent ut sagt blir smartare av att röra på oss mer. Om inte annat så finns det någon som inte tycker om att röra på sig under ett lååångt möte?!

Du vet när mötesledaren glömmer ta paus, det börjar stickas i bortdomnade skinkor och du nästintill får slå till dig själv för att inte tappa fokus på vad det pratas om? Då skulle det kunna vara ett fin fint läge att mitt i få resa sig upp och göra lite rörelser som stimulerar hjärnan. I stället för att bara gå ut till fikarummet och ta en kaffe på rasten, som kommer alldeles för sent i många fall.

För lika mycket som vi behöver rörelse så behöver vi få en paus efter kanske 45 min för att kunna fortsätta koncentrera oss på ett bra sätt. Är det en väldigt intressant och underhållande föreläsare eller mötesledare kan vi säkert behålla fokus lite längre, men till slut spelar det ingen roll, då behöver vår hjärna en paus från att ta emot och sortera information.

Jag hoppas och tror att vi är på väg ifrån den tid då företag blankt sa nej till träning på arbetstid (utöver friskvårdstimmen). Fler börjar förstå kraften i att släppa in rörelse som en del av företagets sätt att behålla personal, vässa kraften och skapa bättre resultat.

Jag tror aldrig under alla år jag arbetat med träning och sedan vidare i kombination med lärande och bättre beslutsfattande, att någon sagt att det inte fungerar. Att det inte hjälper. Det är tvärtom. Däremot har jag mötts och möts fortfarande med en viss skepsis ibland till att kan det verkligen vara ”ok” att blanda in rörelse i ett mötesrum där stora viktiga beslut för företaget ska tas? JA, är mitt tydliga svar, varje gång. Men om du eller företaget inte vågar prova går det heller inte att utvärdera om det fungerade eller inte. Och jag tänker, vad kan hända? Vad kan det värsta vara som händer med att testa?

Vi pratar om rörelse och dess påverkan på vår hjärna, hjärnan som är vår viktigaste kroppsdel. Den del av kroppen som ser till att vi andas utan att behöva tänka, ser till att hjärtat slår, styr hormoner mm, kan vi verkligen komma med utfall om det är löjligt att blanda in rörelse för att ge vår hjärna mer kraft och bli mer skärpt?

Om något år tror jag att företag som inte vågar testa rörelse på ett mer utsträckt sätt i sin business kommer vara ett mindre attraktivt företag att arbeta för. Ju snabbare samhället spinner på, desto bättre behöver företagen bli på att gå i spets för att aktivt skapa strategier för mer hållbara individer (ledare och medarbetare) och team som bidrar till ett resursstarkt och välmående presterande företag.

Rätt rörelse för dig
Lika mycket som alla inte tycker om att äta lika typ av frukost, använda likadana skor, köpa samma bilmärke, lika lite tycker vi människor om exakt samma typ av aktivitet för att få motion. Någon älskar att klättra, en annan Crossfit, någon annan att springa i skogen, någon tennis, och en annan yoga och dans. Inget är bättre än något annat, det viktigaste är att finna ut vad du tycker om och vad som får dig, din kropp och hjärna att må gott. Det är så lätt att hamna i händerna på en PT som ser ditt bästa ur sitt perspektiv och tar noll eller liten hänsyn till att träna dig utifrån vad du önskar och har behov till. En bra PT kan både ge dig det du önskar och tycker dig behöva, samt ge dig det hen med sin kompetens ser att du behöver.

Så om du skulle se dig själv som din PT. Välj att träna det där som verkligen får dig att vilja fortsätta röra på dig. Våga också kliva ut och se dig från sidan, kanske rådfråga en kunnig, och se vad du också behöver utifrån ett helhetsperspektiv för att fungera bra. Då får du en fin kombination, som kan få förändras över tid. Själv har jag skiftat mellan olika typer av träningsformer, vilket utvecklar mig på olika sätt, både fysiskt och mentalt. Var nyfiken och flexibel i vad du har för behov.

Stress, ångest och träning
”Träning stärker hjärnans bromspedal mot oro, däribland frontalloben och hippocampus, som blir bättre på att lugna amygdala och därmed dämpa ångest”. Detta skriver Anders Hansen, överläkaren och författaren till den omtalade och populära boken, Hjärnstark. Tydligt i forskning är också att är det ångest före stress du önskar dämpa så är konditionsträning med högre puls att föreslå (ex löpning i stället för promenad). Detta för att när vi kommer upp i puls så aktiveras vårt sympatiska nervsystem (fly/fäkta/jaga) mer och bidrar till ovan effekt genom att ge signaler till amygdala att vi har gjort oss av med hotet/fångat ett byte. Annars påverkas samma delar av hjärnan av stress och ångest.

Jag rekommenderar dig verkligen att läsa boken om du så bara är lite intresserad av att pimpa din hjärna. Efter tio sidor i boken sa min man ”ja, det är svårt att inte hitta en motivator till träning nu!”.

Annan forskning på området kring psykisk ohälsa och rörelse är kombinationen av dans förbättring av den psykiska hälsan. I Sverige har Anna Duberg gjort en omtalad vetenskaplig studie, Dansprojektet – en vetenskaplig studie. Jill Taube, psykolog och som förespråkar rörelse på recept, ligger bakom framgångsrika DansSteget.

Själv är jag i uppstart med mitt eget projekt, I am…enough!. En kurs/ett forum där unga tjejer får möjlighet att stärka sin självkänsla och psykiska mående genom coachning, dans (prestationslöst) och övriga stärkande rörelser för kroppen och för att öka deras kroppsmedvetenhet och mer fokus på inre responser än yttre.

Ju mer förståelse – ju enklare att agera medvetet
Om du ökar din medvetenhet för vad din kropp och hjärna behöver för att fungera optimalt, det som är optimalt för just dig, så kommer du också kunna fatta mer medvetna beslut. För hur än det är, är vi inga fabrikstillverkade individer som fungerar på exakt samma sätt. Vi har vissa basala funktioner och en hjärna som till största del ser lika ut för alla. Men beroende på miljö (uppväxt, tillvaro, boende mm) och vad vi möter på vår väg i livet, så kommer vissa processer i hjärnan börja skilja sig åt. Därför är nödvändigtvis inte min lösning din lösning. Den behöver du ta reda på genom att vända blicken inåt. Svaren finns hos dig, kanske behöver du bara någon som hjälper dig visa vägen.

Flyttar vi upp det en nivå till just beslutsfattande och företagsnivå, ja då har vi lika där. Våga som företag testa er fram för att se vad som passar er, när det kommer till att implementera rörelse. Våga tro på att det faktiskt gör skillnad med att införa planerad rörelse på företaget, och var modiga nog att testa.

När jag arbetar försöker jag bolla fram ett förslag tillsammans med klienten, som matchar deras verksamhet och behov av förändring just nu. Då menar jag att de kan vara mitt i en förändringsprocess, eller precis där de vill vara med företagets verksamhet men vill ha mer energi och kortare beslutsprocesser. För mig är det viktigt att inte komma med mina sanningar om vad jag tror blir bäst, utan att delge min kompetens i samråd med företagets utgångspunkt.

Snabba responser vid ”rätt” rörelser
Några snabba responser du kan få direkt av att införa mer rörelse på kontoret och/eller i ditt liv är t ex. förbättrad hållning. Mer kroppsmedvetenhet gör det också enklare att få koll på var du har din kropp. Hur sitter/står du framför datorn? Vad har du för kroppshållning på mötet (både när du sitter och lyssnar och ev. står och pratar på möte). När du sträcker upp kroppen får du också bättre möjlighet till att andas ordentligt. Du frigör mer plats, och kroppen i ett mer öppet läge (axlar bakåt och nedåt, huvudet och blicken lite uppåt) ger mer förutsättningar för ett öppet och mottagande sinne. Tittar vi mer uppåt kan vi visualisera mer. Ett ihopsjunket läge kan göra oss mer fast i ett icke önskat känslotillstånd. (Testa att sjunka ihop och ropa ut att du är glad. Testa sedan att sträcka på dig och säga att du är ledsen. Känns det som att kroppsspråk och det du uttrycker hänger ihop? Troligtvis inte). Bara en så ”liten” detalj som att sträcka på dig kan göra stor skillnad för hur du möter dig själv och omvärlden.

Andra saker som kan börja förbättras direkt och som du också kan lägga märke till är, förbättrat minne och koncentration, mer stresstålig och mer kreativ – du blir helt enkelt mer intelligent!

Snabb och/eller långsam rörelse
Mitt förslag, erfarenhet och utifrån kunskap är att du ska försöka hitta en balans mellan både snabba och långsamma rörelser. Snabbt menar jag egentligen all typ av träning (promenad, löpning, klättring, golf, dans, fotboll, gym osv).

Yoga, meditation, mindfulness mm, är ju alla typer av långsammare eller stillasittande aktiviteter där du får möjlighet att lägga större vikt vid ditt andetag (som fyller en oroligt viktig funktion för hela ditt system i kroppen, mer om det i ett inlägg inom ett par veckor). Ett tillfälle där du kan träna på att vila i sinnet och släppa taget om tankarna.

När jag pratar om långsamma rörelser så syftar jag på riktigt lååångsamma rörelser där du är fullständigt närvarande (tänk lite åt qi gong hållet i tempo). Rörelser som sker är i diagonaler eller rotationer. Även rörelsen av en liggande eller stående åtta kan med fördel göras. Nedan förklarar jag närmare vad dessa rörelser kan vara bra för, och varför jag och många med mig väljer att utöva dem regelbundet.

Det neuromotoriska underlaget
Det neuromotoriska underlaget innebär egentligen tre saker:
Balans mellan höger och vänster hjärnhalvor
Kvalité på nervtrådarna, samt fler kopplingar
– stimulans leder till fler och starkare kopplingar mellan hjärnans olika delar
Balans mellan inre- och yttre muskelskikt (core muskler vs ”sexpacks-musklerna”)

”Neuromotorik är ett samlingsnamn för hur rörelsemönster i kroppens muskler och leder, styrda och reglerade av hjärnan fungerar och påverkar hjärnans och kroppens funktion. Neuromotorik är den växelverkan och det samberoende som råder mellan hjärnan och övriga kroppen. Vi kan genom att göra vissa rörelsemönster stimulera hjärnan att skapa nya kopplingar i hjärnans nät av nervtrådar. Ju bättre kvalitet vi har på våra nervförbindelser desto bättre utvecklas och fungera vi, och desto bättre fungerar vår hjärna.” Martin Fransson – ”Din hälsokälla är Du – Utveckla dina fem hälsopelare”

När det kommer till det neuromotoriska underlaget så kan du även fördjupa dig i spänningsmönster som kan finnas i kroppen. Spänningsmönster kan släppas upp med hjälp av exempelvis långsamma rörelser. En som är långt fram på ämnet och väldigt skicklig är kiropraktor Martin Fransson. Han är en kiropraktor med flera vidare utbildningar som han är relativt ensam om i Sverige. Ett högst intressant arbetssätt och även en kommunikolog kollega till mig. Han har skrivit boken, ”Din hälsokälla är Du – Utveckla dina fem hälsopelare”. Även den en intressant bok med många ”hands-on” tips på rörelser (och annat) du kan testa, vad de ska leda till mm.

Hur arbetar jag?
Genom min bakgrund inom träning, dans och coachning, har jag möjlighet att sy ihop allt till en spännande helhetstjänst som fungerar väl där ute.  Den går också att dela upp beroende på vad du som kund efterfrågar. Jag börjar inte dansa afrikansk dans med er den första gången vi ses. Inte andra heller, kanske 😉

Jag börjar där vi kan mötas och sedan kan det bli en rolig resa framöver.

Lite från innehållet som vi testar är:
Rörelse och arbetsklimat
Dans och beslutsfattande
– Träning och mötesklimat
– Temadagar (halv-/heldaga)
– Interntävlingar

Träning och mötesklimat

Ibland tränar jag hela företaget, ibland går jag in som coach, ibland tränar jag ”bara” teamet. Konstellationerna kan se väldigt olika ut, de har alla en sak gemensamt, det bir mycket glädje, skratt och härliga tillstånd i gruppen!

Välkommen att kontakta mig om du känner dig nyfiken på att plocka in lite mera rörelse i företagets strategi för att bli mer resultatstarka.

Tips!
– Våga plocka in rörelse i mötesrummet
– Undersök om det finns möjlighet till gemensam träning på arbetsplatsen eller i närheten som ni kan boka endast för företaget
– Om du inte vet vad du gillar att träna, gör likt barnen, testa och se vad som passar dig
– Träna både snabba och långsamma rörelser

/Rebecca

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Lämna ett svar